خداباوران و رقاصها
نقل است ابنسینا گفت
در علوم و هنرها تنها از رقص سررشته ندارد.
راویان نظر ندادهاند منظور حکیم ابراز تأسف بود یا خشنودی و برائتی
زاهدانه. درهرحال، چنانچه کلام او باشد تلویحاً اذعان میکند رقص را
علم و هنر میداند.
اگر دانشمند بزرگ قدری در پرواز انبوه فشردهٔ سارها دقت میکرد که چگونه
هزاران پرنده (مانند تیم آکروجت و چالاکتر از جتهای جنگی امروزی) هماهنگ
در هوا میچرخند و مدام شکلها و دوایر و بیضیهایی جدید رسم میکنند
بیآنکه به هم بخورند، شاید او هم نتیجه میگرفت ’’آن که پُرنقش زد این
دایرهٔ مینایی/کـَس ندانست که در گـَردشِ پرگار چه کرد‘‘ و حرکات موزون
جانداران، چه غریزی و چه آگاهانه، هنری است شایستهٔ ستایش.
یا اگر گذارش به تالابهای مرغان مهاجر میافتاد حرکات موزون پا و گردن
دراز
صدها فلامینگوی قرمز که خبر از فصل جفتگیری میدهد و به ’’رقص آتشین‘‘ شهرت
دارد ممکن بود او را متقاعد کند جا دارد در رقص هم صاحبنظر شود.
چند سال پیش یکی از صاحبان دشکچه و فتوا تلویزان وطنی را ملامت کرد که فیلم
چارلی و کارخانهٔ شکلاتسازی حاوی حرکات موزون بود.
برخلاف سلیقهٔ خداشناس باتقوا، آن فیلم برای پرورش ذوق و بالابردن سطح شعور
بینندهٔ خصوصاً خردسال و نوجوان مفیدتر است از غالب افلام محصول داخله
حاوی دولـُپی بلعیدن قرمه سبزی و قیمه پلو و قر ریختن و مانند اسب آبی
هارهار خندیدن و رقص از نوع شلنگتختهٔ روستایی و شهری و زن و مرد و پیر و
جوان و کچل و زلفی در مجلس بهاصطلاح عروسی.
اما در وضع وخیم مملکت و هچل کنونی ِ خلافت مطلقه که ناچار باید سر خلایق
را جوری گرم کرد بعید است دامت افاضاتهها صلاح بدانند در این باره اظهار
وجود کنند و جانماز آب بکشند.
کلاً عناد ورزیدن
به حرکات موزون تا حد زیادی فروکش کرده و ترقّص وسط
خیابان عادی شده. میتوان پنداشت رژیم ولایی پس از چند سال نبرد
خصمانهٔ تنبهتن با جماعت، ناگزیر از رهاکردن این خاکریز شده باشد.
از کوهستانهای تحت استیلای وحوش غارهای تورَهبورَه
هم دربارهٔ رواج رقصاندن
پسربچه با پوشش دخترانه اطلاعاتی جدید بیرون نمیآید.
باری، چنانچه از
کلیپ
روحپرور حظ کردید این سه فیلم را هم ببینید و صمیمانه درود بفرستید به
پدرجدّ رقاصها (و قدری هم به پور سینا که بالاخره هرچه نباشد چند قرن
برجستهترین حکیم جهان بود).
کاباره
اینطور چیزها
چارلی و کارخانهٔ شکلاتسازی
۲۹ مرداد ۴۰۳
فهرست مشاهدات
|